13.12.2019

Recenzie: Aventura unui student german de Washington Irving

Pe Washington Irving îl știm după o poveste familiară, fie că știm de ea din Scooby Doo sau din filmul cu Johnny Deep (sau de ce nu, chiar serialul de la FOX), și anume, ,,povestea călărețului  fără cap. În nuvela asta, Ichabod nu e prezent și nu întâlnim nici călărețul cu cap de dovleac, dar avem însă un tânăr student de origine germană care merge în vacanță în Franța.

Washington Irving a fost un scriitor și diplomat european ce ajuta și promova tinerii scriitori și a fost admirat de personalități precum Lord Byron și Charles Dickens. Nuvela ,,Aventura unui student german” face parte  din colecția ,,Poveștile unui călător”, care cuprinde mai multe eseuri și nuvele publicate în 1823 sub pseudonimul ,,Geoffrey Crayon”. Colecție ce a fost împărțită în patru cărți, iar prima a fost chiar povestea studentului nostru german, numită inițial ,,Poveștile ciudate ale unui gentleman agitat”. (găsești sursa aici.)

Prima parte constă în prezentarea lui Gottfried Wolfgang, dar și a situației sale de când ajunge în toiul revoluției franceze. Fragmentul  ,,În primele clipe, delirul popular îi cuceri spiritul entuziast și deveni un pasionat al teoriilor politice și filozofice ale epocii; dar scenele sângeroase ce aveau să urmeze îi zguduiră firea simțitoare [...]” surprinde un fel de premoniție subtilă ce induce cititorul într-o stare de alertă, dar mai e o frază menită să surprindă faptele ce vor urma, un mic element ,,mereu îi revenea același vis, care producea asupra lui un efect extraordinar. Chipul feminin care-i apărea era de-o frumusețe transcendentă și impresia produsă era atât de puternică încât nu se mai putea dezbăra de el.”- chip ce va fi introdus puțin mai târziu ca o realitate sumbră ce dispare ca într-un vis, lăsând în urmă confuzie și urme adânci în rațiunea tânărului Wolfgang.

Întâlnește într-o seară furtunoasă o fată care îi amintește de apariția din visele lui ,,la lumina vie a fulgerelor, chipul ce revenea în toate visurile sale: livid și deznădăjduit, și totuși de-o frumusețe răpitoare.”. Din discuția lor întâlnim o replică ciudată spusă de fată la întrebarea lui Wolfgang ,,Dar locuință aveți?”, la care fata răspunde ,,Da...în mormânt!” fără să-i tragă vreun semn de alarmă tânărului care îi propune să stea în camera lui peste noapte, în ideea de a-i face un bine. Ea acceptă și merg împreună spre hotelul la care e cazat Wolfgang.

Dimineața următoare, el se trezește  și încearcă să caute o cameră mai mare pentru el și ,,tânăra lui soție”, dar la întoarcere are parte de o surpriză, o găsește pe fată moartă. Panicat ,,dădu alarma în toată casa”, iar atunci ofițerul care intră în încăpere o recunoaște și spune ,,Dacă o cunosc! [...] A fost ghilotinată ieri.” Omul se apropie de cadavru și desface panglica de la gâtul ei, iar capul cade pe podea, spre surpriza și spaima lui  Wolfgang și a celor adunați.

Nuvela se încheie cu starea psihică a studentului care era îngrozit de ideea ,,un duh demonic reînsuflețise cadavrul [...] îl obseda.”, iar în cele din urmă moare într-o casă de nebuni.